Baronan ja Atean kumppanuus on jatkunut jo lähes 10 vuotta, sillä käytännön asiat ja luottamus ovat kunnossa. Mikä tärkeintä: Barona onnistuu löytämään tekijöitä lähitukitehtäviin nopeastikin.

Atea on kokonaisvaltainen it-infrastruktuurin toimittaja, joka on toiminut Suomessa jo yli 30 vuotta. Yritys on käyttänyt Baronaa kumppanina jo vuodesta 2007.  Atealla työskentelee lukuisia Baronan vuokratyöntekijöitä lähitukitehtävissä eri puolilla Suomea.

Pekka Tupasela, Head of Installation and On-Site Services, vastaa Atealla lähitukihenkilöistä ja kertoo, että yleensä Baronalta pyydetään työntekijöitä johonkin tiettyyn projektiin. Barona tekee vuokratyöntekijöiden rekrytoinnissa kandidaattien esivalinnan.

”Rekrytointi tätä kautta on turvallista ja selvää.”

”Esivalinta on toiminut hyvin ja säästänyt aikaa. Meidän ei tarvitse kahlata läpi hakemuksia. Videohaastatteluiden käyttö on erittäin hyvä juttu”, Pekka Tupasela toteaa ja kertoo, että videohaastatteluista on ollut hyötyä varsinkin silloin, kun kandidaatti on asunut kauempana. ”Videolta saa aika mukavasti kuvan, millainen työnhakija on kyseessä.”

Projektin loputtua yritetään löytää työntekijöille muuta työtä heidän osaamisensa mukaan. Atea myös vakinaistaa vuokratyöntekijöitä atealaisiksi eli yhteistyö Baronan kanssa toimii myös rekrytointiväylänä. Vakinaistamisia tehdään ajoittain tarpeiden selkeästi stabiloituessa, ja liiketoiminnallisen tilanteen mahdollistaessa vakinaistamisen.

”Rekrytointi tätä kautta on turvallista ja selvää, ja antaa pidemmän tutustumisajan sekä työntekijöille että meille. Työntekijät saavat aikaa tutustua talon tapoihin ja tietävät, mihin ovat tulossa. Me taas tiedämme, keitä olemme rekrytoimassa.”

Työkalut toiminnassa ilman katkoksia

Pekka Tupaselan mukaan yhteistyössä on parasta Baronan IT-alan osaaminen ja se, että käytännön asiat, kuten laskutus, toimivat niin hyvin. Hän kehuu etenkin Baronan järjestelmiä ja sähköisiä työkaluja. ”Ne ovat 100-prosenttisesti toiminnassa, niissä on harvoin katkoksia ja raporttien hyväksynnästä tulee muistutus”, hän summaa.

Tärkeintä kumppanuudessa Tupaselalle on luottamus. ”Yhteyshenkilöt Baronalla ovat säilyneet pitkään samoina. Tiedän, että voimme puhua luottamuksellisistakin asioista ja tieto ei lähde leviämään. Se on todella tärkeää.”

Hän toteaa, että luottamus auttaa myös välttämään eturistiriidat, joita syntyy kun toimitaan samalla alueella. ”Kumppaniin tulee pystyä luottamaan niin, että kilpailutilanteista voidaan puhua avoimesti.”

Asiallisesti ja ammattitaidolla

Välillä IT-alan vauhdikkuus tuo haasteita liiketoimintaan. Myös Atea joutui muutama vuosi takaperin vähentämään vuokratyöntekijöiden määrää.

”Barona hoiti tilanteen asiallisesti ja ammattitaidolla. Kun ilmoitimme, että vähennystarpeet ovat näköpiirissä, tuli Baronalta henkilö keskustelemaan ja pohtimaan mahdollisuuksia. Todettuamme tilanteen yhdessä, Baronalla alettiin heti etsiä muita töitä työntekijöille”, Tupasela kertoo.

Jokaisen irtisanotun kanssa käytiin henkilökohtaiset keskustelut ja prosessin aikataulu oli kaikilla tiedossa. ”Olen kuullut, että ne kaverit ovat työllistyneet hyvin”, hän kertoo.

Kun Atean asiakkaiden tarpeet vaihtelevat, tuo kumppanuus Baronan kanssa joustavuutta. Pekka Tupasela kertoo, että hänen edeltäjänsäkin Atealla on kiitellyt Baronan tehokkuutta tilanteissa, kun on täytynyt löytää ammattitaitoiset tekijät nopeasti.

”Barona on saanut pyörät pyörimään, kun on tarvinnut. On hyvä tietää, että kumppanilla tehokuutta. Se tuo meillekin turvallisuutta”, Tupasela toteaa.

 


Atea

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava it-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on 6800 työntekijää 90 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Atean asiantuntijat neuvovat asiakkaitaan it-ympäristönsä kehittämisessä ja yritys tekee yhteistyötä johtavien it-laite- ja ratkaisuvalmistajien kanssa.  Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 3,1 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä.

Aiheeseen liittyvät referenssit

Takaisin referensseihin
Ota yhteyttä