Hyppää sisältöön

Keskiostos kasvoi, varastonhallinta parani – Hyllytyspalvelu osana S-market Jomalan kasvustrategiaa

Haaste

Ahvenanmaalla toimivan Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagin toimintaa määrittävät saariolosuhteet, joissa voimakkaat sesonkivaihtelut ja sääolosuhteista riippuvat tavarantoimitukset ovat arkipäivää. Liiketoiminta on vahvassa kasvussa, ja Jomalan myymälään etsittiin kumppanin kautta ratkaisua, joka tuo joustoa ja helpotusta päivittäisten työtehtävien resursointiin ja varmistaa sujuvan asiakaskokemuksen joka päivä.

Ratkaisu

Baronan ulkoistettu hyllytyspalvelu on tuonut osuuskaupan toimintaan joustavuutta ja toimintavarmuutta. Osaava hyllytystiimi takaa sen, että varasto kiertää, tuotteet ovat aina paikoillaan asiakkaita varten ja myymälän arjessa on enemmän joustoa. Baronan hyllytystiimi on käytettävissä myös muissa kaupan tehtävissä, mikä helpottaa myymäläpäällikön arkea volyymien vaihdellessa ja tuuraustarpeissa. Hyllytyspalvelu on tärkeä osa VBO:n kasvustrategiaa.

Hyllytyspalvelun avulla Varuboden Oslan alueella toimivassa S-Market Jomalassa on on onnistuttu tehostamaan toimintaa varastossa. ”Ero aloituksen ja nykyhetken välillä on silminnähtävä”, kommentoi Anniina Kallinen.

Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag on S-ryhmään kuuluva itsenäinen alueosuuskauppa, joka toimii Uudellamaalla pääasiassa kaksikielisissä kunnissa sekä Ahvenanmaalla. VBO:n aluepäällikkö Anniina Kallinen kertoo, että hyllytyspalvelusta haettiin joustavuutta erityisesti Ahvenanmaalla sijaitsevan S-market Jomalan tarpeisiin.

– Olimme jo aiemmin etsineet hyvää yhteistyökumppania Ahvenanmaalle. Meillä on siellä voimakkaasti kasvava liiketoiminta, ja olemmekin suurin päivittäistavarakaupan toimija alueella. Barona lähti rohkeasti räätälöimään meille sopivaa hyllytyspalvelua. Meillä oli Baronasta hyviä kokemuksia mantereen puolelta, joten tämä oli luonteva jatkumo yhteistyölle, Kallinen kuvailee.

Hyllytyspalvelu kasvatti keskiostosta

Baronan hyllytysratkaisu on hinnoiteltu suoriteperusteisesti, eli Barona vastaa kuivatuotteiden hyllytyksen kokonaisratkaisun tuottamisesta Jomalan S-Marketille.

Baronan tiimi vastaa S-market Jomalan teollisten tuotteiden hyllytyksestä. He ottavat kuorman vastaan, hyllyttävät sen ja huolehtivat päiväyskierrosta. Lisäksi käydään päivittäin läpi työn jälki ja hyllyjen poikkeamat yhteistyössä kaupan vastaavan kanssa.

Hyllytyksen myötä tavarat ovat jo aamusta valmiina paikoillaan, mikä on parantanut keskiostoja. Lisäksi muutos näkyy konkreettisesti varastonhallinnassa.

– Hyllytyspalvelu on ollut tärkeä osa kasvustrategiaamme ja tuonut kaivattua joustavuutta arkeen. Sen avulla olemme voineet reagoida nopeasti ad hoc -tilanteisiin, kuten myrskyn viivästyttämiin tavaratoimituksiin. Ajallaan ja täsmällisesti tehty hyllytys takaa, että saldoihin perustuva tilausjärjestelmä toimii luotettavasti, mikä parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa keskiostoja. Yhteistyö Baronan kanssa on ollut erittäin sujuvaa, Kallinen kertoo.

– Hyllytyspalvelun avulla olemme onnistuneet tehostamaan toimintaa varastossa ja ero aloituksen ja nykyhetken välillä on silminnähtävä. Olemme saaneet tehostettua ja sujuvoitettua toimintaa, ja kaikkien on helpompi toimia, Kallinen jatkaa.

Hyllytyspalvelu on ollut tärkeä osa kasvustrategiaamme ja tuonut kaivattua joustavuutta arkeen.

– Anniina Kallinen, aluepäällikkö, Varuboden Osla

Ulkoistettu hyllytys poisti yhden huolen myymäläpäällikön arjesta

Ulkoistettu hyllytyspalvelu on helpottanut myös Jomalan myymäläpäällikkö Therese Allerin arkea. Hän arvostaa erityisesti sitä, että omalta tiimiltä on vapautunut aikaa hyllyttämisestä muihin tärkeisiin tehtäviin.

Myymäläpäällikkönä hän voi myös itse keskittyä muihin tehtäviin, kun kuivatuotteiden hyllytys on kokonaisuutena Baronan käsissä.

– Palvelu on nopeuttanut kuivien elintarvikkeiden hyllytystä, ja esillepano on jatkuvasti siistiä. Baronan tiimi auttaa meitä myös muissa työvuoroissa ja ad-hoc-tilanteissa tarpeen mukaan, mikä antaa meille joustavuutta keskittyä esimerkiksi kassatyöhön tai asiakaspalveluun. Suosittelisin ulkoistettua hyllytyspalvelua erityisesti isompiin kauppoihin, sillä se tekee arjesta helpompaa ja vapauttaa resursseja muihin asioihin kaupan ylläpidossa, kertoo Aller.

Kuva: S-Market Jomalan mymäläpäällikkö Therese Allerin arki on muuttunut hyllytyspalvelun myötä. Sekä hän että
tiimiläiset voivat keskittyä muihin tehtäviin, ja esillepano on jatkuvasti siistiä.

Ulkoistettu hyllytyspalvelu yksinkertaistaa arkea ja takaa, että myymälä on jo aamupäivästä parhaassa kunnossa. Hyllytyspalvelu on vahvasti vähittäiskaupan liiketoimintaa tukeva palvelu.

– Anniina Kallinen, aluepäällikkö, Varuboden Osla

Sesongeista huolettomampia – hyllyt aina kunnossa

Yhteistyön alussa kiinnitettiin huomiota yhteisten pelisääntöjen löytämiseen, ja muutaman kuukauden jälkeen prosessit etenivät jo omalla painollaan.

Kallinen näkee yhteistyössä laajentamisen mahdollisuuksia erityisesti sesonkivaihtelujen osalta. Esimerkiksi viime kesänä Baronan tiimi vastasi myös juomien hyllytyksestä.

– Myynti ja liiketoiminta kasvavat edelleen vahvasti, ja hyllytyspalvelu on ollut keskeinen apu tässä. Parasta yhteistyössä Baronan kanssa on ollut joustavuus ja yhteisen tavoitteen eteen työskentely. Ad hoc -tilanteet on hoidettu mutkattomasti, ja työaikajoustoista on aina päästy hyvään sopimukseen, Kallinen kertoo.

Ulkoistettu hyllytyspalvelu tukee liiketoiminnan tavoitteita

VBO:lla ollaan tyytyväisiä Baronan tarjoamaan ratkaisuun, sillä se on tuonut kaivattua joustavuutta kauppojen toimintaan sekä tukenut kasvua. Hyvin sujuneessa yhteistyössä nähdään monenlaisia mahdollisuuksia myös tulevaisuuteen.

– Suosittelen Baronaa kumppaniksi oikein lämpimästi. Yhteistyömme on ollut todella hedelmällistä ja olemme edistäneet asioita hyvässä hengessä. Ulkoistettu hyllytyspalvelu voisi olla erinomainen ratkaisu myös muille, sillä se yksinkertaistaa arkea ja takaa, että myymälä on jo aamupäivästä parhaassa kunnossa. Koen, että hyllytyspalvelu on vahvasti vähittäiskaupan liiketoimintaa tukeva palvelu, Kallinen summaa.

Lue lisää ratkaisuistamme

Hyllytyspalvelu

Täydet hyllyt, tyytyväiset asiakkaat. Kokenut tiimimme saapuu aikaisin aamulla ja hoitaa peruskuorman kuntoon ennen asiakasvirtoja. Hyllyt ovat järjestyksessä,ostokokemus kunnossa ja saldot pitävät.

Kaupan alan ratkaisut

Kauppa muuttuu läpi sesonkien. Baronan kaupan alalle räätälöidyt palvelut helpottavat ja tehostavat kaupan alan yrityksen arkea. Anna Baronan huolehtia työn sujuvuudesta ja tuottavuudesta sekä asiakkaan palvelukokemuksesta!