Hyppää sisältöön

sales audit

Myynnin kehittämisen lähtölaukaus

Kun haluat tietää, mitä myynnissä kannattaa vahvistaa ja mitä tehdä toisin.

Sales audit on myynnin kehittämisen työkalu

Tee kehittämisestä vaikuttavaa.

Sales Audit auttaa näkemään selkeästi myyntityön nykytilan, tunnistamaan pullonkaulat ja nostamaan esiin juuri ne toimenpiteet, joilla vaikutat nopeasti tai rakennat pohjan pitkäjänteiselle kehitykselle.

Sales Audit eli myynnin auditointi on Baronan kehittämä kokonaisuus, joka rakentuu aina asiakasorganisaation tilanteen ja tavoitetilan mukaan. Se voi pureutua myyntityön arkeen tai tukea strategista uudistusta.

Millaisiin haasteisiin Sales Audit vastaa?

Myynnissä ei tapahdu tarpeeksi, mutta syy jää epäselväksi.

Myyjien suoritukset vaihtelevat eikä yhteistä linjaa tunnu löytyvän.

Mittarit eivät kerro olennaisesta tai niiden tulkinta jakaa näkemyksiä.

Myyntistrategia tuntuu irtonaiselta käytännön tekemisestä.

Organisaatiossa on meneillään muutos, joka vaatii myynniltä uudenlaista suuntaa.

Uusi johto tai vastuualue kaipaa selkeää kuvaa nykytilasta ja kehitystarpeista.

Myynnin alan ratkaisut Baronalta.

Mitä hyötyä Sales Auditista on?

Sales Audit on hyödyllinen, kun myynti takkuilee, mutta et tiedä tarkalleen miksi. Tai jos olet tekemässä suurempaa uudistusta ja haluat varmistaa, että suunta on oikea. Sales Audit tuo kirkkauden hetken silloin, kun päätöksiä on tehtävä datan, ei arvailujen varassa.

Sales Audit auttaa tunnistamaan myynnin kannalta kriittisimmät kehityskohteet ja sulkemaan pois ne, joihin ei kannata käyttää aikaa tai rahaa.

Kun kehittämistoimet kohdistetaan oikein, vältät turhat kokeilut ja pääset nopeammin konkreettisiin tuloksiin.

Saat meiltä tuoreen ja puolueettoman näkemyksen, joka tuo esiin sellaista, mitä sisältä päin ei aina huomaa. Näkemys auttaa tekemään harkittuja, tietoon pohjautuvia päätöksiä.

Auditointi lisää ymmärrystä siitä, miten ja ja miksi myynti toimii. Samalla se sitouttaa myyntiorganisaation muutokseen.

Hyvin kohdistettu kehitys vaikuttaa suoraan myynnin tehokkuuteen ja kannattavuuteen niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.

Näin Sales Audit tehdään

Kaksi lähestymistapaa eri tilanteisiin

Operatiivinen Sales Audit tähtää nopeisiin tuloksiin ja auttaa esimerkiksi budjettikauden myynnin terävöittämisessä.

Strateginen Sales Audit puolestaan pureutuu pitkän aikavälin suuntaan ja auttaa rakentamaan tiedolla johdettua, mitattavaa ja skaalautuvaa myyntiä.

Jokainen projekti toteutetaan moniammatillisella tiimillä, jossa yhdistyvät kokemus myynnistä, markkinoinnista, teknologiasta ja ihmisten johtamisesta. Tarpeen mukaan tiimiin voidaan tuoda myös esimerkiksi psykologi, jos kyseessä on muutostilanne tai henkilöstöön vaikuttava muutos.

Konkreettiset tulokset asiakkaalle

Yksilöllisen analyysin nykytilasta

Kehitysehdotukset priorisoituina

Konkreettiset askelmerkit uudistukseen

Halutessasi myös myyntivalmennuksia uudistuksen tueksi

Kokemuksemme puhuvat puolestaan

Auditointeja on toteutettu eri toimialoille ja erilaisissa tilanteissa aina strategian kirkastuksesta yrityskauppaan ja organisaatiomuutoksiin.

Alla olevat esimerkit kertovat, miten Sales Audit taipuu eri tarpeisiin.

  • Yrityksen operatiivisen myyntitoiminnan kuvaaminen, vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen ja näistä johdetut konkreettiset toimenpidesuositukset
  • Myyntitoiminnan analysointi, toimenpiteiden aloittaminen ennen yrityksen myyntiprosessia
  • Myynnin tilanteen selvittäminen konsernin uudelle toimitusjohtajalle
  • Kolmen vuoden kehityssuunnitelma, jossa huomioidaan myynnin ja markkinoinnin teknologia, AI ja Data-analytiikka analysoitavan yrityksen näkökulmasta
  • Ennen yrityksen myyntiä tapahtuva myynnin nopeiden pikavoittojen hakeminen samalla tai pienemmällä resurssilla
  • Konsernin liiketoiminta-alueiden ristiinmyyntipotentiaalin ja toimenpiteiden määrittäminen
  • Divisioonan myynnin tehokkuuden nostaminen ja mittareiden uusiminen
  • Uudistetun myyntistrategian pohjatyö
  • Myyntitoiminnan analysointi ennen organisaatiomuutosta (johtaminen, roolit, vastuut, kompetenssit, asiakas- ja tuotesuuntauksen muutokset

Kiinnostuitko myynnin auditoinnista?

Ota yhteyttä, niin keskustellaan tarkemmin.

Tutustu myös näihin ratkaisuihimme

Myynnin ulkoistaminen
Myynnin ulkoistaminen tuo tehoa ja säästöjä.

Myynnin ulkoistaminen

Kun haluat lisää tehoa ja tulosta ilman lisäkuormaa arkeen, myynnin ulkoistaminen on fiksu valinta. Me Baronalla rakennamme skaalautuvan, tulosvetoisen myyntimallin, joka kasvaa kanssanne.

Arvioinnit ja kehittäminen

Arvioinnit ja kehittäminen

Oikeat henkilöt, oikeaan aikaan, oikeilla kehittymispoluilla – siinä kestävän kilpailuedun resepti. Avullamme teet parempia henkilöstöratkaisuja, kehität johtajuutta ja kasvatat organisaatiosi osaamista tavoitteellisesti.

Tiimi- ja työyhteisövalmennukset

Tiimi- ja työyhteisövalmennukset

Tiimien menestys perustuu kykyyn hyödyntää jäsenten vahvuuksia. Me autamme rakentamaan kestäviä ja tehokkaita tiimejä.

Rekrytointi kouluttamalla

Rekrytointi kouluttamalla

Kun osaamista ei löydy valmiina, sitä voidaan kasvattaa. Rekrytointi kouluttamalla palvelee yrityksesi osaajatarpeita ennakoivasti ja suunnitelmallisesti.